torsdag 5 maj 2011

Biologikunskaper?

Igår läste jag krönikan i morgontidningens onsdagsbilaga "bil och bostad".

Där står att läsa vad ansvariga i Umeå kommun säger om bristen på barnomsorgsplatser: "Vi vet inte alls var barnen kommer ifrån. Och våra tjänstemän jobbar hårt för att ta reda på det."

Är inte den kommentaren helt underbar, så säg? Jag har länge funderat över att Umeå kommun konstant, under de snart fem år jag bott här, haft problem med brist på barnomsorgsplatser. Det borde ju gå lätt att ta reda på statistik över antalet födda barn i kommunen. Dessutom byggs det nya villaområden över hela kommunen, och när man promenerar eller kör bil i dessa områden märker man snabbt att de som bygger övervägande är barnfamiljer. Ändå planeras det inte för några nya förskolor, och framförallt inte med tillräcklig framförhållning. Vilket alltså leder till långa köer, tillfälliga avdelningar och dispens för antalet barn på redan befintliga avdelningar.

Så nu har jag alltså fått svaret på varför det inte fungerar. De ansvariga måste helt enkelt ha missat något fundamentalt i biologiundervisningen.

Men som ett litet tips till de ansvariga (jag tänker inte berätta om blommor bin, den informationen får de googla fram själva): När ni planerar för nya bostadsområden. Räkna med att åtminstone 85% av bostäderna kommer att byggas av småbarnsfamiljer, och börja bygga förskolor samtidigt som de första spadtagen på de nya tomterna tas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar