tisdag 10 maj 2011

Amning och alkohol

Lite sent ute, kanske, men ibland tar det tid för mig. Och det här inlägget handlar förresten egentligen inte om amning och alkohol, utan om föräldraskap och alkolhol.


Förra veckan var det lite hallå i media om mamman som blev nekad ett andra glas vin på krogen för att hon ammade. Bland andra har Ingrid skrivit om det. Så här beskrivs händelsen i Aftonbladet.


Och nej, livsmedelverket kan inte längre avråda från att dricka alkohol, eftersom det bedöms att mängden alkohol i bröstmjölken är försumbar. Dock finns det väldigt lite forskning på området, eftersom det, som Ingrid skriver, skulle vara oetiskt att forska på det genom att låta mammor dricka alkohol och sedan amma. Vad man vet är att barn inte kan bryta ner alkohol på samma sätt som vuxna. Det finns heller inga folkhälsomässiga fördelar av att dricka alkohol som skulle kunna motivera sådan forskning.


Jag är på inget sätt helnykterist, men jag tycker ändå inte att amning och alkoholintag hör ihop. Eller, jag tycker inte att alkohol och föräldraskap hör ihop. Precis som alkohol och bilkörning inte hör ihop.


En alkoholpåverkad förälder är en lite sämre förälder, just då. Precis som en alkoholpåverkad bilförare är en lite sämre bilförare. Just då. Ingen skulle tycka att det var OK att förskolepersonalen tog ett glas vin eller två till lunchen, varför ska det då vara OK att en förälder gör det? När blev rätten till ett glas vin eller två viktigare än barns rätt till en förälder som är klar i huvudet och kan reagera så snabbt som det ibland behövs att föräldrar reagerar?


Och tro nu inte att jag är något präktigt slags unikum, som aldrig rör alkohol förrän barnen är vuxna. Jag och sambon har ibland delat på en öl (fast oftast folköl, faktiskt) till maten. Men jag vet också att jag efter två glas vin (ja, nu dricker jag ju inte vin, men motsvarande mängd öl då) skulle vara en lite sämre förälder. Jag skulle vara påverkad. Kanske inte full, men påverkad. Min reaktionsförmåga skulle vara nedsatt. Jag skulle inte kunna köra in barnet till akuten om det skulle behövas. Jag kanske inte skulle vakna lika lätt på natten om barnet behövde mig.


På mitt BVC finns en broschyr, kommer inte ihåg avsändaren, men den heter i alla fall; Tänk efter i vilket sällskap du berusar dig. Kloka, enkla ord att förhålla sig till. Egentligen.


Och, ett sista litet ord. Om ni samsover med barn, särskilt spädbarn, se till att den som druckit inte delar säng med barnet. Aldrig någonsin. Oavsett hur "lite" han eller hon druckit.

1 kommentar:

  1. Härligt ! Kunde inte sagt det bättre själv :-)

    SvaraRadera